$ads={1}
HR Specialist IT inriktning
Sista ansökningsdatum: 21 augustiVill du jobba med Svenska kraftnäts arbete för ökad digitalisering inom HR?
Då kanske du är vår nästa HR Specialist!
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som HR Specialist IT inriktning erbjuds du ett av Sveriges viktigast HR jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.
Välkommen till Gemensamma funktioner - en integrerad del av Svenska kraftnät som ska lösa de gemensamma utmaningarna.
Gemensamma funktioner stöttar hela affärsverket och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, säkerhet och beredskap samt fastighet och hållbarhet.
Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser
– är Du en av dem?
Läs mer om vår arbetsplats här: Vår arbetsplats | Svenska kraftnät (svk.se)
Om tjänsten
I takt med att HR-avdelningen digitaliseras och mer systemstöd implementeras behöver HR-avdelningen ha kompetens att arbeta strategiskt med HRIT frågor. Egen förvaltningsförmåga av det systemstöd som optimeras eller upphandlas är kritiskt för att få önskad effekt av investering och en fortsatt kontinuerlig utveckling i takt med att organisationen utvecklas.
Du kommer att arbeta med mycket kompetenta, engagerade och professionella kollegor och tjänsten innebär stora möjligheter till personlig utveckling samt goda möjligheter att forma rollen tillsammans med kollegorna på HR.
Tjänsten innebär även ett nära samarbete med andra myndigheter.
Rollen som HR Specialist IT inriktning innefattar bl.a. följande arbetsuppgifter;
- hålla ihop helheten av HR-systemfloran.
- analysera och utvärdera HR-systemens funktionalitet kopplat till användarnas behov och krav.
- samarbeta aktivt med nyckelpersoner inom både HR och IT för att optimera och införa nya digitala HR-processer.
- bevaka marknaden och komma med förslag på nya digitala lösningar eller optimering av befintliga.
- ansvara för vision och målbild kopplat till HRs digitala verktyg och prioritering av vidareutveckling av HR-systemstöd (tillsammans med andra på avdelningen med systemansvar).
- aktivt deltaga i eller ansvara för nyimplementering av såväl nya HR-systemlösningar som nya funktioner/moduler i befintliga HR-system.
- utbilda i HRIT frågor.
Om dig
Personliga egenskaper.
För lyckas i rollen som HR Specialist måste du arbeta på ett strukturerat sätt, vilket innebär att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och har helhetsperspektiv.
Du är även van att sätta upp och hålla tidsramar.
Självklart är du som person relationsskapande och har en god samarbetsförmåga, är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang.
Du skapar kontakter och underhåller relationer och arbetar bra med andra människor, relaterar till andra på ett lyhört och förtroendeingivande sätt.
För att bli framgångsrik i rollen är det viktigt med en viss personlig mognad dvs. att du är trygg, stabil och har självinsikt, ser relationer i sitt rätta perspektiv och kan skilja på det personliga och professionella och förhåller dig på ett sätt som anpassar sig efter varje enskild situation.
Sist men inte minst är du tydlig och säkerställer att ditt budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter, du påminner och följer upp och har ett helhetsperspektiv på de frågor du arbetar med men samtidigt förmågan att omsätta dessa till konkret handling.
Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper i denna rekrytering!
- Skallkrav.
Vidare ser vi att du har personal- och/eller beteendevetenskaplig högskole-
utbildning eller motsvarande.
Vidare har du:
- God kunskap om HR-processerna och systemuppbyggnad.
- Erfarenhet att arbeta strategiskt med HRs behov och utveckling av systemstöd.
- Erfarenhet av projektledning inom offentlig verksamhet och/eller stor
- Flerårig erfarenhet av brett HR-arbete i en större organisation.
Du talar samt förstår svenska och engelska i tal och skrift.
- Meriterande krav
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av:
- Erfarenhet av att implementera HCM system.
- Erfarenhet att utveckla LMS i samverkan med verksamheten.
- Erfarenhet av att integrera HR system med ledningssystem.
- Erfarenhet av lönesystem.
- Erfarenhet av att hålla workshop och utbildningar.
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
- Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid.
- Resor i tjänsten kan förekomma, samt deltagande i konferenser.
- Sista ansökningsdag 21 augusti 2023.
- Tjänsten är en tillsvidareanställning.
- Krigsplacering vid Svenska kraftnät.
Kontakta gärna rekryterande chef Fredrik Asplund, Fredrik.Asplund@svk.se alternativt ansvarig rekryterare Lennart Jansson,
tel. nr. 010-350 91 49.
Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68.
Du når oss också via e-post: förnamn.efternamn@svk.se.
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät